Sammanfattning 2016

Jag läste 17 böcker. Mitt mål var 12 på Goodreads. Så det är jag nöjd med. Har aldrig tidigare bokfört hur många böcker jag läst, men jag tror att det säkert är minst dubbelt så många som jag läst per år de senaste tjugo åren. Vad som gjorde att jag kom igång att läsa igen var dels att barnen blivit äldre, jag jobbar inte längre jourer utan normala, regelbundna arbetstider och framförallt var det att jag började lyssna på podden Mellan raderna med Karin Jihde och Peppe Öhman. Så fantastiskt bra och inspirerande.

Antal böcker: 17
Kortaste bok: 195 sidor
Längsta bok: 602 sidor
Genomsnitt antal sidor: 397 sidor
Genomsnitt betyg: 3,5

Den bok som fick bäst betyg av mig var:  Lena Andersson Utan personligt ansvar. Den fick hela 5 stjärnor. Den enda som fick 5 stjärnor. (Kanske för att jag blev starstruck när jag träffade henne och fick boken signerad).

22601256

Bästa bok så här i efterhand och där känslan från boken stannat kvar är:

Hela serien 1Q84 av Haruki Murakami tycker jag var en sådan extraordinär läsupplevelse, så subtil och lågmäld och så fängslande. Bok 1 och 2 gav jag 4 i betyg, bok 3 fick en trea. Den kändes lite långdragen trots allt. Så här i efterhand skulle jag ändå vilja ge hela serien 4,5. De här böckerna hittade jag i Poket shop av en slump, hade ingen aning om vem författaren var. Förstår att det säger ganska mycket om mig, hehe.
Martina Haag som jag tidigare bara läst en bok av och tyckte var ganska dålig hade jag inga höga förväntningar på. Men den här boken kändes så personlig, fin, skör och äkta. Den hade blivit en femma om hon lämnat ut delarna på fjället.

Bästa spänning: Paula Hawkins Kvinna på tåget.  Men inte solklar vinnare. Jag läste också Kvinna inför rätta av Louise Doughty som jag tyckte mycket om, liksom de tre första böckerna i Ann Cleeves Shetlandsserie. Stephen Kings Mr Mercedes tyckte jag också mycket om. Färjan av Mats Strandberg tyckte jag faktiskt inte var så spännande.

Bästa deckare: Ingen skriver som Elizabeth George även om Pappas lilla flicka väl inte är den bästa av hennes.

Största besvikelse: Definitivt Vi är alla helt utom oss av Karen Joy Fowler. Jag förstår den bara inte, väntade hela tiden på en story.

Bästa huvudkaraktär: Jag gillar Mr Hodges (Mr Mercedes) mycket. Men också detective Jimmy Perez (Shetlandsserien), Tengo (1Q84) och naturligtvis Inspector Lynley . Bäst by far Barbara Havers och Aomame (1Q84).

Sverige: 4
Storbritannien: 4
USA: 4 (varav en utspelar sig i England och en i Schweiz)
Australien: 1
Norge: 1
Japan: 3

Väldigt svenskt och anglosaxiskt, men i alla fall fyra världsdelar.

Lista på samtliga böcker hittar du här.

 

 

 

Kommentera

