Gamla synder – Elizabeth George

Lynley och Havers har blivit beordrade att bege sig till ett avlägset herrasäte i Skottland där ett mord har begåtts. På platsen befinner sig en teatergrupp som ska öva in en nyskriven pjäs. I den brokiga skaran av karaktärer finns även lady Helen, Lynleys vän sedan länge. Det är vinter i Skottland, iskalla havsvindar, dimmigt och rått och mycket svårt att ta sig till och från platsen. Det begränsar antalet misstänkta, men intrigerna är desto fler bland dem.

Det här är andra delen i serien om Inspector Lynley. Jag såg TV-serien när den gick och tyckte mycket om den som så många andra, men det blev aldrig av att jag läste böckerna. Den första delen, Pappas lilla flicka, lyssnade jag på förra året. Jag tycker sällan att deckare är särskilt spännande i bemärkelsen nagelbitare. Inte heller så ofta bladvändare. ”Hyperspännande.” står det på framsidan av den här upplagan. Jag kan inte riktigt hålla med om det, men jag tycker definitivt att den är mer spännande än de flesta deckare jag har läst. Slutet med upplösningen blir faktiskt en bladvändare.

Den största behållningen av boken är att den är så välskriven. (En hel del stavfel och slarv i översättningen dock, t.ex. stavas gjuta med lj). Jag förundras över att boken känns så klassiskt brittisk trots att George är amerikan. Miljöerna är fint beskrivna och bidrar till känslan av att befinna sig på platsen. Boken är välkomponerad och inget känns som onödig utfyllnad eller långrandigt. Första delen består framförallt av dialoger under förhören med de olika inblandade. Som i en typiskt Agatha Christie. Huvudpersonerna är väl porträtterade och lätta tycka om. Visst bidrar det att jag känner dem från TV-serien och ser t.ex. alltid den mörkhåriga Lynley framför mig trots att han beskrivs som blond i boken. Jag vill gärna genast ta upp nästa bok i serien för nog är det framförallt historien om Lynley och Havers som gör att jag vill läsa.

Jag blir väldigt sugen att se TV-serien igen, undrar om den finns på Netflix?

Betyg: 4/5
Författare: Elizabeth George
Bokförlag Prisma AB, 1994. Pocket.
Originaltitel: Payment in blood (1989)
Sidor: 341
Serie: Inspector Lynley del 2/19

Kaosutmaning nr 14: En bok publicerad innan 2000

One thought on “Gamla synder – Elizabeth George

Kommentera

