Morden på Mangle Street – M.R.C. Kasasian

London 1882. En samling frispråkiga karaktärer. Knivmord. Te. Droskor. Och så en himla massa rapp dialog. Nästan hela boken består av dialog. Inte mycket blir över för miljöbeskrivningar vilket gör att i alla fall jag känner mig snuvad på min förväntade resa tillbaka i tiden till det victorianska London. Visst hamnar jag där bitvis, i droskan med Sidney Grice och Miss Middleton, i puben med desamma, vid tebordet framför brasan, men ständigt duckande för deras vinande kommentarer. En genom hela boken pågående tennismatch där han servar och hon smashar på varenda boll. Det blir för mig ganska tröttsamt i längden. För det är inte mycket annat. En mordgåta pågår förstås och den får en snygg och oväntad upplösning. Men jag har svårt för att tycka om huvudkaraktärerna och jag har svårt för den här sortens humor. Den är inte tillräckligt genialisk för att få göra så många blinkningar till Sherlock tycker jag. Samtidigt kan jag förstå att så många tycker om den och jag tror nog ändå att jag inte kommer kunna hålla mig ifrån att läsa nästa del när den kommer på svenska. Ett plus för det väldigt tilltalande omslaget.

Betyg: 3-/5
Författare: M.R.C. Kasasian
Lind & Co, 2016. Inbunden.
Originaltitel: The Mangle Street Murders
Sidor: 334
Serie: Detektiven på Gower Street nr 1

Kaosutmaning nr 31: En bok som utspelar sig före år 1900

One thought on “Morden på Mangle Street – M.R.C. Kasasian

Kommentera

