Svarthuset – Peter May

Det här är den första delen i trilogin som utspelar sig på Isle of Lewis, en ö i Yttre Hebriderna, där vi får följa kriminalaren Fin Macleod. Han är uppvuxen och på ön och i den här boken återvänder han för första gången på 20 år för att utreda ett mord. Mycket av det han har försökt lämna bakom sig måste han konfronteras med nu. Gamla skolkamrater och sin gamla kärlek.

Berättelsen är ganska mörk och dyster. De karga, blåsiga och glesbebyggda öarna utgör en bra bakgrund för att förstärka känslan i boken. Boken handlar till största delen om Macleods uppväxt på ön. Parallellt löper mordhistorien, men får inte alls samma utrymme. Det är en ovanlig deckare på så sätt.

Jag har hört så mycket gott om boken och så många lovordar den. Det är förstås upplagt för besvikelse och tyvärr känner jag mig faktiskt lite besviken. Jag hade nog trott att den skulle vara betydligt mer fängslande. Jag tyckte bäst om delarna om uppväxten, själva mordgåtan var inte särskilt engagerande.

Betyg: 3/5
Författare: Peter May
Modernista, 2016. Pocket.
Originaltitel: The Blackhouse
Sidor: 364
Serie: Del 1 av 3.

Kommentera

