Truly Madly Guilty – Liane Moriarty

Det är något särskilt med Liane Moriarty. Hennes sätt att skriva om vardagen är så fängslande och medryckande. Jag kan inte låta bli att läsa lite till. Och lite till. Och bara lite till och så är boken slut. Jag har läst ”Öppnas i händelse av min död” tidigare och kände genast igen hennes sätt att skriva i den här boken. Trots att den är över 460 sidor och jag dessutom läste den på originalspråk gick det väldigt fort att läsa. Språket är förstås ganska lättillgängligt för en icke-engelskspråkig läsare som jag. Men hon har ett väldigt fint flöde och har förmågan att göra en inte så händelsefull historia fängslande.

Boken handlar om tre par som sammanstrålar på en barbecue där något inträffar som inte avslöjas förrän en bra bit in i boken. Att få reda på vad som har hänt är inte det som gör boken till en bladvändare för mig. Nej, det är hennes förmåga att beskriva vanliga människor och deras vardag som gör att jag är fast. Boken berättas ur de sex personernas perspektiv och sakta rullas orsaken till deras osämja upp. Påminner lite om The Slap av Christos Tsiolkas där också vänner samlades på en barbecue, med skillnaden att man där från början fick veta vad som orsakat konflikten mellan vännerna.

Jag har för avsikt att läsa alla Moriartys böcker och näst på tur blir Big little lies som ju också går som TV-serie på HBO. Måste läsa boken innan jag tittar på serien.

Betyg: 4/5
Författare: Liane Moriarty
Penguin Random House, 2016. Häftad.
Originaltitel: Truly Madly Guilty
Sidor: 465

Bild från förlagets hemsida.

2 thoughts on “Truly Madly Guilty – Liane Moriarty

Kommentera

