Märkta för livet – Emelie Schepp

Den första boken i serien om åklagare Jana Berzelius. Den som Schepp har blivit så uppmärksammad för då hon lyckades sälja så otroligt många exemplar som egenutgivare. Tror hon slog rekord i det till och med. Jag förstår att många har läst den och tyckt om den. Den är ganska fartfylld och säkert egentligen väldigt spännande. För mig var problemet att jag läst några intervjuer med Schepp och då fått reda på att den ska handla om barnsoldater, att Jana själv hade ett förflutet som barnsoldat men att hon förträngt det och genom boktrailern får man se att det ska handla om containrar i hamnen. Så allt det som skulle uppdagas och bidra till spänningen var liksom redan känt. Jag kan inte säga att jag riktigt lärde känna karaktärerna heller, eller fattade något tycke för dem. Möjligen för Mia Bolander i så fall som var en lite udda och oväntad figur. Hade jag inte vetat något i förväg hade jag nog tyckt att den var bättre och det är en bra historia hon har hittat på.

Betyg: 3-/5
Författare: Emelie Schepp
Wahlström & Widstrand, 2014. E-bok.
Sidor: 288
Serie: del 1 om Jana Berzelius

Bild från förlagets hemsida.

One thought on “Märkta för livet – Emelie Schepp

Kommentera

