Helgfrågan

Den här veckan tänkte jag haka på helgfrågan som Mias bokhörna håller i. Vad tror du omslaget har för betydelse när man köper en bok?

För min del har det definitivt betydelse. Det spelar ju ingen roll om jag är ute efter en bestämd bok, men om jag står i en bokhandel och vill bli inspirerad skulle jag tro att omslaget är avgörande. Ett tilltalande omslag får mig att ta upp boken och läsa på baksidan. Verkar det lovande så köper jag säkert boken. Ett fult omslag kräver att jag känner till författaren eller boken för att jag ska ta upp den och läsa på baksidan.

Här är några exempel på snygga omslag som tilltalar mig:

Blommor och pastell är jag nog svag för.

Inser att det är nog mycket färgerna som tilltalar mig. Och fotona som här.

Kul fråga! Ser fram emot nästa helgfråga.

/Malou

13 thoughts on “Helgfrågan

  1. Du har verkligen valt omslag som är rena konstverken 🙂 Om du gillar omslag med blommor och i pastell har du kanske sett omslaget till Vegetarianen? Väldigt fint. Innehållet var väldigt speciellt.

    Gilla

  2. Ja, omslaget är viktigt för att få mig att plocka upp boken, men det är definitivt inte det som avgör om jag ska köpa den. Precis som du så läser jag på baksidan och låter det avgöra 🙂

    Liked by 1 person

  3. Omslag fungerar också som lockmedel för mig, speciellt på biblioteket. Kända författare de plockar jag åt mig utan att direkt tänka på omslaget. Men övriga böcker som jag inte känner till så är ju framsidan första steget till att locka åt sig min uppmärksamhet. Dina omslag var väldigt fina, det till Kolibri blev lite av en favorit =)

    Liked by 1 person

    1. Vad kul att du tycker det! Ja, Kolibri vill jag läsa när den kommer, en finsk deckare. Jag hade nog aldrig funderat över den om fet inte var för omslaget 🙂

      Gilla

  4. Fina omslag. Jag påverkas också mycket av omslagen och jag gillar att titta på böcker och fundera över omslagen. Ett omslag som inte stämmer med innehållet gör mig besviken.

    Liked by 1 person

Kommentera

