The Natural Way of Things – Charlotte Wood

Charlotte Wood beskrivs på förlagets hemsida som en av Australiens mest provokativa och originella författare. Hennes bok The Natural Way of Things som kom ut 2016 är inte översatt till svenska. Den har fått en rad priser och erkännanden.

Mitt ute i öknen vaknar två unga kvinnor upp efter att ha blivit drogade. De vet inte var de är eller varför. De har konstiga, förnedrande kläder på sig och befinner sig i ett låst, kalt rum. Det visar sig snart att ytterligare tio unga kvinnor hålls tillfånga av tre lika unga fångvaktare. Varför förstår de först när de inser vad deras gemensamma nämnare är.

Det är en brutal skildring av kvinnornas fångenskap under nästan ett år och vad isoleringen gör med dem och deras fångvaktare. Hon skonar varken sina karaktärer eller sina läsare från mänsklig råhet och fulhet. Bland allt det här finns förstås också någon glimt av värme och vänskap.

Jag tyckte boken var ganska svårläst. Det var många ord jag var tvungen att slå upp och jag misstänker att den har ett lite udda språk även för en engelskspråkig läsare. Därför tror jag att en del gick mig förbi. Det gick ändå snabbt att läsa ut boken och den har ett bra driv.

Eller som en av mina absoluta favoritförfattare säger om boken: ”You can´t shake off this novel; it gets under your skin, fills your lungs, breaks your heart.” Christos Tsiolkas.

Utdrag ur boken s 32: ”Two hours of marching, the girls snivelling softly and their feet bleeding into their socks. Verla, last in the line, watches them hobbling up the slope before her, their arms no longer swinging in marching time – except when this Boncer turns around now and then to scowl at them- but flailing in an effort to keep their balance as they scramble up the pale tussocky hill.”

En del av min AWW utmaning och nr 2 i Kaosutmaningen ”En bok som har ett djur på omslaget”.

Betyg: 3+/5
Författare: Charlotte Wood
Språk: Engelska (originalspråk)
Allen&Unwin, 2016. Pocket.
313 sidor

Bild från förlagets hemsida.

 

2 thoughts on “The Natural Way of Things – Charlotte Wood

Kommentera

