Förföljaren – Nora Roberts

När Naomi Bowes är 12 år vaknar hon en natt och ser sin pappa försvinna in bland träden i skogen utanför sovrumsfönstret. Hon följer efter honom och upptäcker till sin fasa att pappan inte alls är den man hon trodde att han var. Han visar sig vara en av landets värsta seriemördare. Som vuxen försöker Naomi lämna barndomens trauma bakom sig och flyttar till ett avlägset beläget hus i utanför ett litet samhälle vid kusten i Washington state. Hon börjar renovera det stora huset som är nästan förfallet och finner sig tillrätta bland lokalbefolkningen. Men mitt i den trygga tillvaron hon har lyckats skapa åt sig och sin hund hinner hennes förflutna ikapp henne.

Det här är en spänningsroman och den börjar otäckt bra. Snart blev jag dock besviken när timme efter timme (jag lyssnade på boken) bestod av renovering, besök till diverse affärer för inköp till huset, bokhyllebyggen etc. Överhuvudtaget mycket detaljer och ca hälften av boken hade behövts strykas. Den är nästan 17 timmar lång (över 500 sidor) och hade verkligen varit betjänt av att vara kortare och med mer fokus på spänning än husrenovering. Även om sådant kan vara mycket trivselskapande så blev det alldeles för mycket. En kärlekshistoria var också invävd och den var helt ok. Upplösningen blev snopet kort. En liten fånig grej som störde mig var att Naomi och hennes kärlek satt och tittade på soluppgången över havet. Det är bara det att Washington ligger i västra USA och därifrån ser man ju bara solnedgångar över Stilla Havet i väster.

Jag kommer inte ihåg om jag läst något av Nora Roberts tidigare. Det kommer nog dröja innan jag ger mig på något av henne igen.

Betyg: 3-/5
Författare: Nora Roberts
Originaltitel: The Obsession
Bonnier Audio, 2017. Ljudbok.
16 h 54 min
Uppläsare: Katarina Ewerlöf

Kaosutmaningen nr 21: en tegelsten.

Foto från förlagets hemsida.

3 thoughts on “Förföljaren – Nora Roberts

  1. Vilket fakta fel med soluppgången. Roberts kanske skriver aningen långt, jag har inte läst mycket av henne. Och jag behöver dem här som har lite mystiskt med i handlingen som denna med pappa seriemördare, och att de inte bara innehåller romantik.

    Gilla

Kommentera

