Pumaspår – Nevada Barr

Anna Pigeon arbetar som ranger i nationalparken Guadalupe Mountains i Texas. Hon har flytt hetsen i New York för en lugnare tillvaro. Det blir dock inte så lugnt som hon tänkt sig då hon hittar sin kollega död i vad som först verkar som en olycka. Anna kan inte riktigt tro på att det är en olycka som ligger bakom dödsfallet och börjar nysta i det hela. Övriga rangers och parkarbetare är inte lika förtjusta i hennes efterforskningar.

Det som lockade mig att läsa boken var miljön. Så annorlunda och häftigt med en deckare i USA:s vildmarker. Bland pumor, skallerormar, kaktusar och canyons. Det är också lite coolt med en kvinnlig ranger i huvudrollen. Och Anna Pigeon är just cool. Kanske lite väl sval även för läsaren. Jag kan inte påstå att jag riktigt lär känna henne. Hon har en syster som också är cool, men med en massa humor, som gärna får återkomma i flera böcker. Henne skulle jag vilja veta mer om. En annan spännande karaktär är hennes älskare, den mexikanske snyggingen.

Själva historien är väl inte så där jättespännande. Men det är å andra sidan sällan jag stöter på böcker som är riktiga bladvändare på grund av själva mordhistorien och det är ytterst länge sedan jag blev skrämd av en bok så pass att jag inte skulle våga läsa den på natten. Den här tillhör varken kategorin bladvändare eller nagelbitare. Den är däremot lite småtrevlig och jag gillar Anna Pigeon. Framförallt vill jag veta mer om henne och vad som händer med henne när boken är slut. Miljöbeskrivningarna är fina.

Jag får dock lite känslan av att författaren skrapar på ytan, eller som att jag står och tittar in i händelserna genom en glasruta och inte riktigt är där. Jag kommer dem inte in på livet. Det kan förstås bli bättre i resten av serien eftersom det här är första delen och också hennes debutdeckare. Den har fått flera utmärkelser.

Lite kul att den är från 1993 och det märks när hon fotograferar och drar fram bildrullen för hand och ingen har mobiltelefon eller internet. Efter den här har hon givit ut ungefär en bok om året om Anna Pigeon i olika nationalparker.

Betyg: 3/5
Författare: Nevada Barr
Originaltitel: Track of the Cat (1993)
Hoodoo förlag, 2015.
Sidor: 278.

Bild från förlagets hemsida.

One thought on “Pumaspår – Nevada Barr

Kommentera

