Jag ska egentligen inte jobba här

Det är titeln på Sara Beischers roman från 2012. Hon som också har skrivit Mamma är bara lite trött. Den handlar om 19-åriga Moa som drömmer om att bli skådespelerska och som i väntan på att komma in på teaterhögskolan börjar jobba som timvikarie på ett sjukhem. Det är en ganska hemsk upplevelse för henne till en början. Hon har knappt träffat gamlingar innan och framförallt inte sett gamlingar nakna. Inte heller sett någon död människa. Moa kastas snabbt in i den speciella miljön som råder på ett sjukhem med de gamla, omvårdnaden av dessa och personalens jargong. Hon är väldigt naiv och har många förutfattade meningar. Är så där barnsligt självsäker men samtidigt väldigt skör under ytan.

Jag gillar Moa som tar sina första stapplande steg i vuxenlivet. Hon gör misstag som är lätta att känna igen sig i och som får mig att le och ibland till och med skratta till. Det är intressant att läsa om andras erfarenheter från vården. Det här är ju min hemmaplan även om det var längesedan jag arbetade inom äldrevården. Det som utspelar sig på sjukhemmet känns ibland lite tillskruvat, men på det stora hela mycket välbekant. Det är en så speciell miljö som berör så många men där man inte har riktig insyn om man inte arbetar där själv. Det är kul att få följa med bakom kulisserna.

Moa känns trovärdig och karaktärena är träffsäkra utan att kännas som klichéer. Det blev några timmars riktigt trevlig lyssning.

Med den här boken prickar jag av en punkt i Kaosutmaningen som en bok jag tycker alla borde läsa. Människor i allmänhet och studenter inom vårdutbildningarna och politiker i synnerhet.

Betyg: 3+/5
Författare: Sara Beischer
Word Audio Publishing, 2012.
6 h 26 min

Kaosutmaning nr 16: En bok du tycker alla borde läsa.

One thought on “Jag ska egentligen inte jobba här

Kommentera

