Gästkatten – Takashi Hiraide

En finstämd berättelse om ett par i 30-årsåldern som lever sitt liv i stilla mak. De hyr ett litet hus utanför Tokyo med trädgård omkring och båda arbetar hemifrån. En dag kommer en grannkatt och hälsar på. Särskilt frun blir mycket förtjust i katten och de låter katten komma och gå som den vill i deras hem.

Den är skriven i jag-form och det är mannen som berättar. Han skriver essäer om katten och andra betraktelser från deras liv och skickar in till en lokal tidning. Efter ett tag blir han erbjuden att ge ut essäerna i bokform och det är möjligt att det är den här boken och att det då är självupplevt.

Jag lyssnade på boken på väg till och från jobbet. Inte bara en gång önskade jag att jag också arbetade hemifrån och kunde sitta i min trädgård om dagarna och få en katt på besök. Kanske svävade jag lite väl mycket ut i tankarna för flera gånger kom jag på mig själv med att inte riktigt lyssna på boken. Den här typen av bok gör sig nog bäst om man läser den själv och kan stanna upp och reflektera och verkligen suga in meningarna. Eller om man kan sitta riktigt fokuserat och lyssna. För språket är väldigt fint och det är värt att lägga lite tid på den här boken.

Jag älskar för övrigt omslaget! Den här kunde ha passat in i kaosutmaningen som nr 2 ”en bok med ett djur på omslaget” men där har jag redan en bok. Den passar också in som ”en bok från Asien” men jag tror nog jag kommer läsa något av Haruki Murakami innan året är slut. Det får bli nr 22 ”en bok på under 150 sidor” för det är inte ofta jag läser så korta böcker.

Betyg: 4/5
Författare: Takashi Hiraide
3 h 9 min
Word Audio Publishing, 2016.
Uppläsare: Anna Maria Käll

Kaosutmaning nr 22: En bok på under 150 sidor
Världsdelsutmaningen: Asien

 

One thought on “Gästkatten – Takashi Hiraide

Kommentera

