Den hemliga kvinnan – Anna Ekberg

Louise Andersen lever sedan ett par år tillbaka med Joachim på Christiansö utanför Bornholm. Hon driver ett kafé och han är författare. Tillsammans lever de en lugn tillvaro och tar dagen som den kommer. Plötsligt en morgon står en man på stranden utanför kaféet. Han påstår att Louise är hans fru och att hon egentligen heter något helt annat.

Det är upptakten på den här otroligt spännande romanen. Den är skickligt uppbyggd med många förvecklingar och har genomgående ett högt tempo. Utan att jag för den skull tappar andan och får svårt att hänga med. Det är lagom många karaktärer och det är lätt att få grepp om dem. Trots att historien egentligen borde vara ganska osannolik (det är alltid komplicerat när folk tappar minnet selektivt) så klarar den sig och håller hela vägen.

Anna Ekberg är egentligen en pseudonym för två manliga danska författare. Varför väljer de att skriva under pseudonym och varför som kvinna? Jag kan tänka mig att det är Gone Girl-effekten. Så många bra spänningsromaner med någon form av tvist och med kvinnliga författare. Paula Hawkins, Ruth Ware, Clare Mackintosh, Caroline Kepnes, Louise Doughty. Och är det inte kvinnor mellan 35-45 som läser mest och kanske väljer kvinnor i större utsträckning böcker skrivna av kvinnor. Eller vad tror ni?

Halvvägs inne i boken trodde jag forfarande att det var en kvinna som skrivit den. Jag minns att jag tänkte vid någon sexscen att ”oj, vad hon verkar insatt i hur män upplever sex”.  När jag läste att den egentligen är skriven av män förstod jag bättre varför det är så många beskrivningar av bröst och överhuvudtaget mer berättat om kvinnornas kroppar i sexscenerna. Men det är det kanske alltid?

Hur som helst mycket trevlig läsning och jag kan rekommendera den till alla som gillar spänningsromaner med förvecklingar.

Betyg: 4/5
Originaltitel: Den hemmelige kvinde
Massolit förlag, 2017.
Ljudbok. 14 h 1 min.
Uppläsare: Eva Röse

Kaosutmaningen nr 18: En bok som har mer än en författare

2 thoughts on “Den hemliga kvinnan – Anna Ekberg

Kommentera

