Ruth Ware – The Woman in Cabin 10

En spännande bladvändare, klart värdig uppföljare till succédebuten.

Jag tyckte så hemskt mycket om Ruth Wares debutroman I en mörk, mörk skog. Jag var därför mycket pepp på att läsa den här boken och kunde inte vänta på att den kommer ut på svenska. Höga förväntningar alltså. Samtidigt var jag beredd på att den säkert inte skulle vara lika bra, det måste vara så svårt att skriva en fantastisk uppföljare till en sådan succédebut. I och med det sänkte jag mina förväntningar något.

Ombord på en lyxkryssare befinner sig resejournalisten Lo Blacklock tillsammans med en handfull journalister och rika människor samt personal. Båtens destination är Trondheim, fjordar och norrsken. Mycket exotiskt. Personalen är Skandinavisk och pratar svenska. En passagerare visar sig saknas. Eller var hon aldrig med på båten? Lo börjar luska i det hela, men vissa saker ska bara lämnas ifred.

Inledningen är spännande, sedan blir det lite segt i 100 sidor, sedan börjar det hända saker igen och ända in i slutet. Partiet som är fritt från spänning är dock helt okej eftersom jag gillar författarens sätt att skriva och det är nödvändigt för att få en klarhet i vilka de övriga medpassagerarna är och huvudpersonen Los personlighet, som för övrigt kanske inte är den mest sympatiska. Intrigen är skriven som en pusseldeckare och det lyckas författaren med. Sista pusselbiten får man på sista sidan vilket var både oväntat och tillförde det lilla extra till berättelsen.

Allt som allt tyckte jag mycket om boken, inte lika mycket som den första, men absolut en läsvärd bok för den som vill ha lite spänning och en härlig bladvändare i gröngräset.

Betyg: 4/5
Författare: Ruth Ware
Läste på originalspråk: Ja
Vintage/Penguin Random House, 2017.
Sidor: 343

Bild från Adlibris.

3 thoughts on “Ruth Ware – The Woman in Cabin 10

Kommentera

