Flickorna – Emma Cline

Nej, den föll mig inte alls i smaken. Riktigt långtråkig. Jag kan förstå alla dem som gillade boken och jag tror jag förstår varför. Det är säkerligen en bra skildring av en tonårsflickas identitetssökande och en välskriven bild av en hemsk kvinnosyn och maktutövande. Men den fångade mig inte alls. Jag kände inget för karaktärerna, tyckte bara de var jobbiga. Historien kröp fram, vilket i sig inte alls behöver vara dåligt, men här kändes det bara som en lång startsträcka som aldrig ledde någonstans. Nej, förstår inte dess storhet. Spontant är den en 2:a, men trots allt är den ju välskriven rent språktekniskt, så det måste ändå bli en svag 3:a.

Betyg: 3-/5
Originaltitel: The Girls
Natur & Kultur. Ljudbok, 2016.
11 h 10 min.
Uppläsare: My Holmsten

Bild från Adlibris.

 

4 thoughts on “Flickorna – Emma Cline

Kommentera

