Bakom din rygg – Sofie Sarenbrant

En superbra hängmattekompis!

Salong De Luca är Stockholms mest fashionabla frisersalong. Den drivs av den åtråvärde Stefano. Här jobbar också Jenny, en rikemansdotter från Östermalm, och Angelina som är gåtfull, vacker och relativt nyanställd. Rivalitet uppstår mellan de två kvinnorna, både om kunderna och om Stefano. En av salongens kunder hittas brutalt mördad i sin villa i Bromma. Alla tre i salongen visar sig ha beröringspunkter med mordoffret.

Det här är första delen i en trilogi. Var och en av de tre huvudpersonerna ger sitt perspektiv på det inträffade i nutid och så drivs historien framåt. Det är korta kapitel och ett högt tempo. Boken är lättläst.

Det är lätt att komma in i historien, att fångas upp och vilja veta hur det ska gå. Jag lyssnade på den och då är det Katarina Ewerlöf som läser och hon läser så bra. För mig som Stockholmare (och Brommabo) är det lite kul att läsa om bekanta miljöer. Jag har tidigare läst Visning pågår av Sofie Sarenbrant och hon har ett välbekant sätt att skriva. Dialogerna känns trovärdiga. Inte helt lätt att förstå varför huvudpersonerna agerar som de gör, men de fördjupas säkerligen i följande delar.

Jag hade egentligen inte för avsikt att läsa den här boken, men måste medge att jag definitivt gick på den omfattande marknadsföringen av den och förväntade mig nog en riktigt hårresande thriller. De förväntningarna infriades inte. Däremot tilltalar den mig eftersom Sarenbrant har en förmåga att få en att vilja läsa mer.

Jag tycker att boken är lättillgänglig och hyfsat spännande. En superbra hängmattekompis.

Betyg: 3/5
Bookmark Förlag, 2017.
Ljudbok. 9 h 13 min.
Uppläsare: Katarina Ewerlöf.
Trilogi del 1

Bild från Adlibris.

 

One thought on “Bakom din rygg – Sofie Sarenbrant

Kommentera

