Se mig, Medusa – Torkil Damhaug

Axel Glenne är en familjefar och omtyckt läkare som driver sin egen praktik och lever ett gott liv. Han är son till en norsk krigshjälte, en far som hade som motto att man ska alltid göra rätt för sig. Axel har också en tvillingbror som hamnade på institution som barn.

En dag kommer en läkarstudent till praktiken och henne ska Axel handleda. Hon är ung och Axel finner henne mycket tilldragande. I samma veva hittas en död kvinnokropp i skogen i närheten. Axels förflutna hinner ikapp honom och han kämpar med gamla demoner. Eller är det i själva verket hans tvillingbror som dykt upp som han inte har träffat på 20 år?

Boken börjar  mycket spännande, dels morddramat men också otrohetsaffären kryper som en kall kår genom hela historien. Axel som är till synes stabil visar sig vara så mycket mer. Jag lyssnade på boken och någonstans i sista tredjedelen började den tappa fart och jag hade svårt att hålla kvar intresset. Det är lite för mycket drömmar och tillbakablickar för min del, det blir lätt ointressant tycker jag och gör att tempot förloras. På det hela taget är det ändå en mycket bra och välskriven deckare med den lilla extra kryddan i form av otrohetsaffären. Rekommenderas till dem som gillar psykologiska thrillers med verklighetstrogna huvudpersoner, lite Kråkflickan light.

Betyg: 3,5/5
Originaltitel: Se meg, Medusa.
Bokfabriken, 2017. Ljudbok.
Uppläsare: Björn Kjellman
11 h 10 min.

Bild från Adlibris.

One thought on “Se mig, Medusa – Torkil Damhaug

Kommentera

