Annabelle – Lina Bengtsdotter

Är det här ännu en deckare med en destruktiv polis i huvudrollen? Ja. Är polisen en försupen kvinna som gömmer sig bakom en tuff fasad för att slippa dela med sig av sina känslor? Ja.  Återvänder hon till den lilla ort i mellansverige där hon växte upp och som hon helst aldrig hade velat återvända till? Ja.

Ja, den är allt det där. Men även om vi läst det förut och känner igen polisen och intrigen sedan tidigare (ärligt talat, är inte fallet så i de flesta deckare trots allt?) så är den här så mycket mer. Det är en fröjd att följa med Charlie Lager tillbaka dit där hon växte upp. Det är läskigt och obehagligt att tillsammans med henne nysta i hennes barndom. Det är en trovärdig och nästan vacker barndomsskildring mitt i allt det fula och trasiga. Charlies barndom delar ungefär lika med själva mordhistorien. Och den är nog så spännande. Det är en bra avvägning mellan det förflutna och det som händer i nutid. Ibland kan jag tycka att det stör med ständiga tillbakablickar, men här fungerar det väldigt väl. Det är en riktigt bra spänningsroman med en cool polis i huvudrollen som jag gärna läser mer om.

Det här är en debutroman och vad jag förstår tänkt att bli första delen i en trilogi. Yay! Jag ser fram emot fortsättningen.

Betyg: 3,5/5
Författare: Lina Bengtsdotter
Originalspråk: Svenska
Bonnier Audio, 2017. Ljudbok.
9 h 23 min
Uppläsare: Mirja Turstedt

Bild från Adlibris.

3 thoughts on “Annabelle – Lina Bengtsdotter

Kommentera

