Linda som i Lindamordet – Leif GW Persson

En ung kvinna hittas mördad i sin mors lägenhet i Växjö. En grupp poliser från rikskrim åker ner från Stockholm för att hjälpa till att klara upp fallet. En förundersökning tar vid och fortgår genom hela boken tills en gärningsman åtalas och häktas. Handlingen följer verkligen bara poliserna och själva utredningen. Ganska torrt kan tyckas, men är man intresserad av hur det går till så är boken väldigt bra. Och trots sin omfattning på lite drygt 500 sidor går den förvånansvärt fort att läsa och jag tycker inte att den någonsin blir seg eller tappar tempo. Det är väldigt märkligt, men jag antar att det beror på Perssons sätt att skriva, han har ett fint flyt.

Boken heter Linda som i Lindamordet förstås för att den unga kvinnan som blivit mördad hette Linda. Persson vill med det uppmärksamma att kvinnliga mordoffer ofta får ge sitt namn åt det brott som begåtts mot dem, men än värre åt den gärningsman som bragt dem om livet. Som då Lindamannen etc. Enligt Persson är fallet inte så när det är män som är offer. Vi har inte hört om Ollemordet och Ollemannen t.ex. Jo, nu när jag tänker på det så poppar i varje fall Johanmannen upp i mitt huvud. Men det stämmer säkert att det är betydligt vanligare när det gäller kvinnliga offer. Och kanske barn då oavsett kön.

Det som stör genom hela boken är huvudpersonen, kommissarie Bäckström. Han har en så ohyggligt förlegad kvinnosyn. Han är generellt misantrop, men han går absolut värst åt åt kvinnor. Och det är inte bara här och där utan minst en gång i varje samtal där vi får ta del av både det Bäckström säger och det han tänker. Jag vet inte vad Persson vill med detta. Om det bara är för att roa. Många recensenter från tidningarna verkar också gilla Bäckström och skrockar antagligen med i hans skämt får man anta. Nej, Bäckström drar ner betyget från en annars mycket välskriven klassisk polisdeckare.

Betyg: 3,5/5
Piratförlaget, 2005.
Pocket.
504 sidor.

Bild från Adlibris.

 

 

 

4 thoughts on “Linda som i Lindamordet – Leif GW Persson

  1. Håller med dig angående Bäckstörm. Och tror att det är han som gör att jag inte riktigt läst fler böcker av Persson, fast jag gillade denna bok när jag läste den för ett par år sen.

    Liked by 1 person

    1. Ja, jag blir lite dubbel. Å ena sidan var boken riktigt bra och lättläst, men så det där snacket om kärringar hela tiden. Tänk om man skulle byta ut det mot invandrare, hade den blivit utgiven då?

      Gilla

Kommentera

