Vassa föremål – Gillian Flynn

Vad är nu detta? Jag som trodde att jag hade köpt en mittemellanbok. En bok att läsa efter en jättebra bok för att liksom dämpa euforin över den just lästa superboken. Inför nästa stora läsupplevelse. Gone girl har jag läst och jag blev omkullblåst av den som så många andra. Ändå har jag dragit mig för att läsa något mer av Flynn, liksom trott att hon är nog inte så bra egentligen, det var nog mest en hype jag gick på. Icke sa Nicke. Det här är en fenomenal deckare. Så klockren. Gillian Flynn är min nya idol. Hon är så grym. Boken är så grym.

Det är helt galna karaktärer, så skruvade och psykiskt störda. Det är nog få författare som skulle ro hem med hedern i behåll med en sådan lång rad av tillspetsade personer. Eftersom det är Flynn så blir de varken löjliga eller tillgjorda.

Handlingen utspelar sig i Wind Gap, Missouri, dit journalisten Camille Preaker åker för att rapportera om ett mord. Preaker har växt upp i staden och har inte satt sin fot där på flera år. Det här temat med att huvudpersonen återvänder till sin hemstad har följt mig i tre deckare jag läst alldeles nyligen (Annabelle, Hetta). Hon har en minst sagt ansträngd relation till sin mor och halvsyster samt styvfar. I takt med att mordgåtan tycks få sitt svar får Preaker även en hel del mer eller mindre önskade svar från sitt förflutna.

Det är riktigt spännande och otäckt. En absolut bladvändare. Rekommenderas varmt åt dem som gillar de senaste årens spänningthrillers skrivna av kvinnor med kvinna i huvudrollen och med oväntade vändningar. Jag älskar sådana böcker och den här går tätt bakom Jag lät dig gå som paraderar längst fram. Den här är ändå lite skarpare, lite intelligentare och rispar ettan lite lätt i ryggen, men Jag lät dig gå hade en mer oväntad tvist och dessutom en gnutta feel-good och behåller därför sin förstaplats.

Betyg: 5/5
Originaltitel: Sharp Objects (2007)
Pocketförlaget, 2014.
Pocket. 279 s.
Läst på originalspråk: nej.

Bild lånad från Adlibris.

 

4 thoughts on “Vassa föremål – Gillian Flynn

Kommentera

