Behind Closed Doors – B A Paris

En debutthriller skriven av B A Paris som är född och uppvuxen i England, numera bosatt i Frankrike. Som vanligt görs en jämförelse med Kvinnan på tåget. Jag tycker inte att det finns några likheter alls förutom att de rör sig inom samma genre. Där Kvinnan på tåget var lite seg och outtalad är den här oavbruten spänning och tydlig. Inte så att intrigen avslöjas, men läsaren förväntas inte läsa mellan raderna. Jag brukar ha svårt för att tycka att något verkligen är spännande. Jag tycker ännu mer sällan att något är läskigt. Färjan skrämde mig inte alls, även om det var en läsvärd bok. Därför blir jag så glad när jag upptäcker att jag faktiskt har hjärtklappning under ett parti i den sista fjärdedelen av boken. Jag är så inne i boken och blir rädd på riktigt. Det är verkligen härligt och precis vad jag är ute efter när jag läser den här typen av bok.

Språket flyter på bra och huvudpersonerna är tillräckligt utfyllda för verka trovärdiga. En sak som jag tror bidrar till att en thriller som den här håller spänningen uppe och flyter på är att författaren lyckas med att aldrig skriva mig på näsan. Genom att dela upp boken i nutid och dåtid nystas historien upp med portionsvis utplacerade ledtrådar. En löjlig variant är ju när förövaren i slutet håller monolog om varför hen har gjort det hen gjort lagom länge för att offret ska hållas i liv innan polisen bryter sig in. Är så allergisk mot de sätten att lösa intrigen för läsaren.

I boken får vi följa Grace som gift sig med Jack. Han är vacker och framgångsrik, hon är elegant och charmerande. De bor i en utsökt villa och tycks bara ha ögon för varandra. På ytan det perfekta paret. Bakom fasaden anar vi snart att något annat lurar. Varför är Grace aldrig ute ensam utan sin man? Varför har hon inte längre kontakt med sina gamla vänner?

Boken är riktigt spännande och välskriven. Möjligen kan jag tycka att boken kanske är lite väl extrem och någonstans vill en liten röst ropa till mig att är ändå inte intrigen lite väl otrolig. Jo, så är det nog, men jag väljer att kväva den där lilla rösten och bara flyta med i den där spänningsvågen. Jag ger boken en femma eftersom den ger mig hjärtklappning och därmed med råge fyller sitt syfte.

Betyg: 5/5.
Originalspråk: engelska.
Läst på: engelska.
Harpercollins UK, 2016.
Paperback. 352 sidor.

Bild lånad från Adlibris där boken går att köpas.

 

3 thoughts on “Behind Closed Doors – B A Paris

Kommentera

