J U L I

Den här månaden var min bästa läsmånad hittills. Så otroligt många bra böcker, och så många fempoängare. Jag hade semester nästan hela juli och har därför läst lite mer än vanligt. I alla fall mer fysiska böcker än vanligt. Här kommer min sammanfattning. Inom parentes förra månadens resultat.

  1. Linda som i Lindamordet – Leif GW Persson (4/5)
  2. Hetta – Jane Harper (5/5)
  3. Mannen mellan väggarna – Emma Ångström (3/5)
  4. The Wonder – Emma Donoghue (5/5)
  5. Vassa föremål – Gillian Flynn (5/5)
  6. Behind Closed Doors – B A Paris (5/5)
  7. Yxmannen – Ray Celestin (4/5)

Månadens bästa: The Wonder av Emma Donoghue. Den var mycket kritikerrosad i Australien och jag hade därför fått nys om den och hade ganska höga förväntningar. Men oh så bra den var. Gripande, spännande och ett fantastiskt persongalleri. (Näst bäst Vassa föremål sedan Hetta och därefter Behind Closed Doors).

Månadens besvikelse: Mannen mellan väggarna hade ett så bra upplägg, men det blev platt fall för mig. Jag skräms inte så lätt så det kan ha bidragit. Och att lyssna på en bok är alltid en chansning. Lindamordet var en besvikelse med alla mansgrisskämt.

Månadens överraskning: Vassa föremål. Jag hade trott att Gillian Flynn kanske ändå inte var så bra. Men ack så bra hon är. Så grym!

Antal: 7 (6)
Pocket: 4
Inbunden: 1
Häftad: 1
Ljudbok: 1

Deckare: 4
Roman: 1
Thriller: 2

Sverige: 2
Australien: 1
Irland: 1
USA: 2
Storbritannien: 1

Originalspråk: 4
Svenska: 5
Engelska: 2

Kvinnor: 5
Män: 2

Snyggast omslag:

the-wonder1

2 thoughts on “J U L I

Kommentera

