Veckans topplista – Crimetime

Veckans topplista är Johannas idé och på Johannas deckarhörna finns flera kommande teman listade. Jag älskar listor och hänger på!

Veckans tema har förstås att göra med att Crimetime Gotland pågår just nu. Flera författare till böcker som jag tycker väldigt mycket om finns representerade i år. Hade varit mycket trevligt att vara där. Nästa år kanske.

Här är listan på deckarförfattare jag inte läst något av men är sugen på:

  1. Louise Penny.
    Tror att de är mysiga och kan passa mig. Första delen heter Mörkt motiv och vi får följa kommissarie Gamache och hans team vid Québecpolisen när de utreder ett mord i den lilla staden Three Pines. 
  2. Lynda La Plante.
    Åh, att få läsa om Tennison det måste ju bara bli bra.
  3. Tana French.
    Första delen Till skogs ligger på mitt nattygsbord och väntar. Tyvärr är den upplaga jag har fått tag i så vansinnigt oinspirerande att jag inte har förmått mig att börja. Det är ett slags häftad version med sidor tjocka och blanka som i en skolbok och där framsidan består av delar av två bokstäver (se nedan). Funderar seriöst på att hitta en ny version. Ingår också i min 3 x 3 utmaning i kategorin Irland.
  4. M. J. Arlidge.
    Eeny Meeny eller Ole dole står på min önskelista som är första delen i serien med Helen Grace som kriminalare. Har ju fått så bra kritik.
  5. Sara Blaedel.
    En dansk författare där inte alla böcker är utgivna på svenska. Hon tycks vara hyfsat populär i USA. Den första delen måste därför läsas på engelska om inte danska duger. Första delen är från 2011 och heter Call Me Princess på engelska. Den är tillfälligt slut på Adlibris.

Har du läst någon av dessa och vad tyckte du i så fall?

Bilder lånade från Adlibris.

8 thoughts on “Veckans topplista – Crimetime

      1. Ja de var helt ok. Har läst ett par böcker av Penny och minns att en bok blev jag mindre förtjust i och så två av Arlidge, som jag gillade, sen har jag kommit av mig och läst andra författare…..

        Liked by 1 person

Kommentera

