Flickan med gåvorna – M.R. Carey

Melanie är en liten flicka som bor i en cell. Varje morgon spänns hon fast i en stol med remmar kring handleder, vrister och hals. Hon rullas in i ett klassrum där det finns fler barn som också är fastspända som Melanie. Fem dagar i veckan undervisas barnen, resten av tiden spenderar de isolerade i varsin cell. Deras lärare imponeras av Melanies begåvning, men de är också mycket rädda för henne.

Ganska tidigt i boken intas förläggningen, där Melanie och barnen bor, av zombies och vi får följa Melanies flykt i ett ödelagt England. Jag har aldrig tidigare läst en zombieroman. Däremot har jag sett några säsonger av Walking Dead som jag tyckte ganska bra om. Zombierna här kallas hungriga och beter sig lite annorlunda.

Boken är riktigt spännande, framförallt andra halvan. För det mesta har jag svårt för actionavsnitt i böcker, jag har svårt att se scenen framför mig, följa med i vändningarna och tycker att det ofta bara är trist. Här fungerar actionscenerna riktigt bra, de är lätta att föreställa sig och de tråkar inte ut. Kanske för att det går lätt att referera till Walking Dead.

Vad som också gör boken så bra är att själva teorin bakom zombierna känns väldigt genomtänkt och trovärdig. Huvudpersonerna har också ett visst djup även om jag kan tycka att forskaren dr Caldwell är lite väl stereotyp och möjligen också den godhjärtade miss Justineu och den bryska, ärriga militären.

Sammantaget en mycket läsvärd thriller som fick mig att sträckläsa stora delar av den. I uppföljaren The Boy on the Bridge, som nu finns tillgänglig på engelska, får vi följa en annan huvudperson men i samma postapokalyptiska värld. Den ser jag fram emot att läsa.

Betyg: 4/5
Originaltitel: The Girl with All the Gifts
Pocketförlaget, 2017.
Sidor: 319

One thought on “Flickan med gåvorna – M.R. Carey

Kommentera

