Veckans topplista – Frankrike

Veckans topplista har Frankrike som rubrik. Det är Johanna på Johannas deckarhörna som har dragit igång de här topplistorna som får nytt tema varje tisdag. Jag läste franska i skolan, hade en fransk brevvän under massor av år och har besökt både Alsace, Bretagne, Provence och Paris flera gånger. Ändå har jag knappt läst några böcker av franska författare. Så här på rak arm kan jag bara komma på två stycken. Övriga är sådana jag skulle vilja läsa:

  1. Madame Bovary av Gustave Flaubert.
    Den läste jag som tonåring när jag hittade den av en slump i mina föräldrars bokhylla. Jag visste inte att det var en klassiker. Blev fast med en gång och sträckläste den. Jag minns att jag tyckte att det var en fantastisk kärlekshistoria, men jag tyckte nog att Emma Bovary var lite dum mot sin make (haha!)
    madame-bovary
  2. Underkastelse av Michel Houellebecq.
    En roman som utspelar sig år 2022 när Muslimska brödraskapet vinner det franska presidentvalet. Den handlar om mänsklig opportunism, här i skepnaden av en universitetslärare som sakta men säkert anpassar sig efter de nya reglerna. Här har jag skrivit mer om vad jag tyckte om den.
    underkastelse
  3. No and Me av Delphine de Vigan
    Jag brukar aldrig läsa young adult böcker, men den här verkar så bra. En osannolik vänskap mellan två högst olika tonåringar i dagens Paris. Har vunnit pris i Frankrike.
    no-and-me
  4. Nathalie – en delikat historia av David Foenkinos
    Den här minns jag att det pratades om för några år sedan i samband med att den skulle bli film och svensken i huvudrollen skulle spelas av en belgare. Jag har inte läst den, men den kanske inte är så dum (trots att det är lätt att bli avskräckt av den förskräckliga undertiteln). Det ska vara en humoristisk kärlekssaga mellan en fransk kvinna och en svensk man.
    nathalie-en-delikat-historia
  5. Inget allvarligt av Justine Lévy
    Den här boken har jag på min önskelista. Det är en relationsroman som sägs ska vara självbiografisk. Ett lyckligt gift par. Mannen blir blixtförälskad i sin fars unga älskarinna. Har sålt en halv miljon exemplar i Frankrike och översatts till 17 språk.  inget-allvarligt

Sedan har jag läst lite ur Prousts romansvit På spaning efter den tid som flytt, men det är så lite så det räknas knappt.

A bientôt!
Malou


		
9 thoughts on “Veckans topplista – Frankrike

    1. Åh jag som älskar den! Tycker du ska läsa den nu, klassiker är oftast bättre vid omläsning och när man har mer livserfarenhet. Samt när man inte tvingas läsa dem!

      Liked by 1 person

  1. Skrev just en kommentar på Johannas deckarhörna att jag inte läst någon fransk författare…Men det har jag ju visst det, klassiker så som Madame Bovary tex, som jag älskar! Lévy är jag extremt intresserad av att läsa!

    Liked by 1 person

Kommentera

