The Good Neighbor – A.J. Banner

Det som lockade mig med den här boken var att den skulle vara en psykologisk thriller som utspelar sig i staten Washington. Washington är för mig dimmiga berg, högresta cederträd, täta skogar och Stillahavskust. Coffeeshops, färjor, murgröna, stickade tröjor och regn. Här filmades och/eller utspelades Twin Peaks, Frasier, Grey´s Anatomy, The Killing, The Deer Hunter, Sleepless in Seattle, The Ring, Twilight m. fl.

Sarah och hennes man Dr Johnny McDonald bosätter sig i den lilla pittoreska staden Shadow Cove. De söker trygghet och en plats att bygga sin familj på. En natt när Johnny är bortrest på konferens sker en fruktansvärd olycka som involverar Sarah. Det får Sarah att börja tvivla på sina grannar, sina vänner och till och med sin man.

På baksidan står att författaren illustrerar de mörkaste hörnen av människans hjärta. Det kan jag inte hålla med om. Med sina knappt 190 sidor är det här bara en helt vanlig, förutsägbar thriller som gjorts så många gånger förr. Huvudpersonerna är inte ett dugg utforskade. Inte ens Washingtonkänslan infann sig. När jag läste engelska reviews på Goodreads såg jag att många klagat på det fåniga engelska språket. Det gick dock mig förbi som inte har engelska som första språk. Jag har inte så mycket mer att säga om den, tyvärr.

Betyg: 3/5.
Lake Union Publishing, 2015.
Paperback. 196 s.

Bild från Adlibris.

 

Kommentera

