Behind Her Eyes – Sarah Pinborough

Ok. Hm. Det här ska vara boken med slutet som får dig att tappa andan. Ja, kanske. För att inte börja vid slutet så måste jag börja  med att säga att boken är välskriven och bra. Intrigen är typisk för en psykologisk thriller. Ett på ytan lyckligt medelklass par, hon är hemmafru och vacker, han är läkare och snygg. Båda riktiga kap. Så kommer en tredje person in i bilden. Den nya sekreteraren på mannens läkarmottagning. Förstås. Det blir ett triangeldrama som pågår boken igenom. Berättad ur de två kvinnornas perspektiv. Det är lite långsamt emellanåt, men något får mig ändå hela tiden övertygad om att jag vill läsa (lyssna i det här fallet) vidare för jag måste bara få veta hur det ska gå.

Och så slutet då. Där blir det hela komplicerat. Författaren tar sig vissa friheter som kanske inte känns helt sjyssta gentemot läsaren. En del tycker att slutet förstör hela boken. En del tycker att boken är helt outstanding och älskar slutet. Jag tycker att boken är bra och spännande, men slutet hade kunnat vara annorlunda.

Jag lyssnade på boken på engelska. Det var första gången jag tordes lyssna på engelska. Eftersom jag börjat lyssna på engelskspråkiga podcast tänkte jag att jag borde väl klara att lyssna på en bok också. Det gick bra på det stora hela, inte särskilt komplicerat språk, lite speciellt att flera skådespelare läser upp de olika rollerna. Jag kommer fortsätta lyssna på engelska.

Boken kommer ut på svenska i januari 2018 på Norstedts.

Betyg: 3,5/5
Macmillan Audio, 2017.
11h28

Bild från Adlibris

2 thoughts on “Behind Her Eyes – Sarah Pinborough

Kommentera

