Nu är det visserligen lördag, men jag hakar ändå på torsdagens Olikhetsutmaning från bokbloggen enligt O.

Den nordligaste bok jag läst är nog Stallo av Stefan Spjut. Den utspelar sig långt norrut, det är vinter, snö och troll. Jag minns att jag var väldigt fascinerad av den boken och sträckläste den. Det har kommit en fristående fortsättning, Stalpi. Den har jag inte läst.

9789100132507

Sydliga böcker finns det ju lite fler av om man utgår från vår nordliga breddgrad. En bok jag tyckte väldigt mycket om och som innehåller sydländskt hetta är Stål av Silvia Avallone. Älskar omslaget, ett av de allra snyggaste. Hennes uppföljare heter Marina Bellezza. Av någon anledning har jag inte ens funderat på att läsa den. Men varför inte?

stal

Bilderna är lånade från Albert Bonniers förlag respektive Adlibris.

En reaktion på ”Olikhetsutmaningen: Nord och Syd

  1. Jag älskade också Stål, men fastnade inte i uppföljaren. Märligt egentligen. Din nord-bok har jag inte heller läst. Tack för tipset!

    Gilla

Kommentarer är nu stängda.