Lacey Flint är polis och har precis börjat jobba på sexualbrottsavdelningen inom Londonpolisen. En kväll efter ett avslutat uppdrag får hon handgripligen en död kvinna i sina händer. Kvinnan har precis blivit knivmördad och Lacey blir neddränkt i hennes blod. Mördaren har dock lyckats fly från platsen obemärkt. Lacey har sedan barnsben ett intresse för Jack the Ripper och hon misstänker snart att det kan röra sig om en copy cat. Lacey blir även personligen indragen i fallet då mördaren verkar vilja gäcka just henne.

Lacey Flint är en aning dysfunktionell med ett mörkt förflutet. Det här är första boken där hon är med och vi får ta del av hennes bakgrund. Hon är ganska lätt att tycka om även om jag inte alltid kan förstå varför hon fattar vissa beslut. Klassiska beslut som ofta fattas av huvudpersonen i sådana här böcker som att gå in själv i monstrets håla utan att vänta på förstärkning. Intrigen är bra och spännande och drivs framåt på ett bra sätt. Trots över 400 sidor blir boken aldrig långtråkig.

Mindre bra med boken är att jag tycker att förhållandet mellan Lacey och en av de manliga poliserna är lite märkligt. De ska vara attraherade av varandra, men det beskrivs på ett krystat sätt. Det är svårt för mig att hänga med i svängarna som om vissa saker utelämnats utan att det går att läsa mellan raderna. Ibland i handlingen är det också som om vissa saker utelämnats. Det kan vara översättningen förstås. Ibland är det rent felaktigt som att hon först inte hade kläder på sig, men sedan hade hon ändå det. Möjligen kan jag också tycka att upplösningen inte var så trovärdig.

Hur som helst tycker jag att det var en bra och spännande deckare och jag ser fram emot att läsa mer av Sharon Bolton.

Betyg: 3,5/5
Originaltitel: Now You See Me
Modernista, 2013.
Pocket. 438 s.

Bild från Adlibris. Länk till mer om boken.

3 reaktioner på ”Nu ser du mig – Sharon Bolton

Kommentarer är nu stängda.